Net als vorig jaar zijn we er in geslaagd om start/finish en wisselzones weer een plek te geven in de nabijheid van Grand Café Milligers aan de Milligerplas. De indeling van het terrein is weer ongeveer hetzelfde als vorig jaar. De coronacheck ontbreekt. Wij leggen op dit moment nog de laatste hand aan de indeling. Zo gauw die klaar is, zetten we hem op de site.
Het zwemparkoers.
De start is voor alle afstanden is aan de noordkant van het strand bij de Milligers en de finish ter hoogte van het terras van het restaurant. De blauwe lijn is het parkoers van de 1000 meter, de rode lijn, die van de vijfhonderd meter. Het niet vermelde parkoers van de 250 meter loopt dichter langs het strand, langs de scheidingslijn die in het water ligt. De keerpunten zijn aangegeven met boeien, het ponton dat vorig jaar een keerpunt vormde, is er niet meer. De finish is aangegeven met een boog. En voor je gaat zwemmen, vergeet je goed zichtbare badmuts niet: zelf meebrengen.
Het fietsparkoers.
Het fietsparkoers is hetzelfde als vorig jaar. Je begint bij de balk, die op het fietspad bij de Milligers ligt, je rijdt vervolgens via het fietspad naar de bouwweg en vervolgens naar de parallelweg langs de Laan der Molens. Aan het eind daarvan sla je rechtsaf het fietspad op. Aan het eind van het fietspad ga je rechtsaf de Milligersteeg op. Dat is het begin van het “rondje”. Op de terugweg ga je dezelfde weg met uitzondering van het laatste stuk, daar ga je over de oude Milligerlaan.
Vanwege de werkzaamheden in het nieuwe deel van de wijk zitten er op het eerste en dus ook het laatste deel van de route nog wat lastige plekken. Dat betreft met name die gedeelten waar Stelconplaten liggen. Kijk goed uit, verminder snelheid, het tijdverlies weegt ruim op tegen het tijdverlies van een val. De route is in principe vrij van overig verkeer, maar blijf uitkijken, er kan toch verkeer op de weg terecht komen. We rijden op de weg, daar is ruimte, maar het devies is en blijft: rechts rijden.
Bij de Milligersteeg begint het rondje; deelnemers aan de achtste rijden dat één keer, de deelnemers aan de kwart twee keer. De Jeugd rijdt alleen het polder deel en gaan aan het eind van de Milligersteeg linksaf, de andere deelnemers rechtsaf. De deelnemers aan de estafette rijden één volle ronde en vervolgens een halve ronde. Dat betekent dat ze de eerste keer op de Milligersteeg rechtsaf moeten en de tweede keer linksaf. En voor de estafette en de kwart geldt: de eerste keer aan het eind van de Oude Wetering (weg) moet je linksaf, de tweede keer mag je rechtdoor.
Op een aantal plekken is de weg versmald omdat de weg in beide richtingen wordt gebruikt. Dat geldt voor de bouwweg, de parallelweg van de Laan der Molens en het fietspad van de Oude Wetering en tussen kruispunt Ruimzichtweg/Milligersteeg en kruispunt Ruimzichtweg/Werkerlaan. Op een aantal andere plekken is de weg versmald om ander verkeer nog wat ruimte te geven:kruispunt Kerkwetering/Oude Wetering en in verlengde daarvan toegang tot ondernemer in Mastenbroek, de gehele Kerkwetering en de Nieuwe Wetering tussen de Wolfshagenweg en de Kerkwetering en op de Euroweg. Let op, op de Euroweg nemen wij de linkerweghelft, die van de rechterhelft wordt gescheiden door pylonnen.
Het loopparkoers.
Het loopparkoers is veranderd, nog steeds loop je rond de Milligerplas, alleen deze keer via de geluidswal en met een extra lus op de geluidswal. We hadden gehoopt in de nieuwe inrichting te kunnen lopen, maar helaas de werkzaamheden starten binnenkort. Te laat voor een leuke nieuwe route, te vroeg om de route van vorig jaar nogmaals te gebruiken. Volgend jaar is de blauw/groene inrichting van het gebied hopelijk wel gereed en kunnen we een leuker parkoers uitzetten. Hoop doet leven, toch.

De deelnemers aan de achtste en aan de estafette lopen één ronde, de deelnemers aan de kwart twee rondes. De lopers aan de kwart lopen aan het eind van de eerste ronde om de finishzone heen, langs het strand en gaan via de dan lege wisselzone van de achtste naar het begin van de tweede ronde. We hebben voor deze route gekozen om het publiek wat meer ruimte te geven bij de finish.